Prachtig baby dekentje om zelf te breien van zachte wol.

Altijd lekker een warm zacht dekentje voor je baby.

Hier een prachtig exemplaar om zelf te breien. Kies een neutrale, zachte kleur en verwen je baby met dit dekentje. In een paar avondjes klaar. Patroon is in het Engels maar heel simpel, op internet vind je zo de vertaling van de steken. ( Toch maar even in het Nederlands vertaald zie onderaan )

Size

301/2x34" (77.5x86.5cm)

What You'll Need

Yarn: Machine-washable worsted weight yarn, about 800 yards (731.5m)
We used: Plymouth Encore (75% acrylic, 25% wool; 200 yards [183m] per 31/2oz [100g] skein): #215, 4 skeins
Needles: US size 8 (5mm) circular, 29" (73.5cm) long
Notion: Tapestry needle to weave in ends

Gauge

17 stitches and 32 rows=4" (10cm) in garter stitch (knit every row)

Making the Blanket

Cast on 132 stitches.
Rows 1-16: Knit.

Begin pattern:

Row 1 (right side): Knit.
Row 2 (wrong side): Knit 8, (purl 8, knit 4) 9 times, purl 8, knit 8.
Rows 3, 5, 7, 9, and 11: Repeat row 1.
Rows 4, 6, 8, 10, and 12: Repeat row 2.
Rows 13-18: Knit.
Repeat pattern (rows 1-18) 11 times more. Repeat rows 1-12 once more. Knit 16 rows for border.
Bind off, and weave loose ends to wrong side of work. Wash and block.

NEDERLANDSE VERTALING PATROON:
Het maken van de Deken 
Opzetten 132 st. op naalden nr. 5  proeflapje 17 steken and 32 toeren is 10 x 10 cm
Rijen 1-16: recht. 

Begin patroon: 
Nld 1 (goede kant): Recht. 
Nld 2 (verkeerde kant): Brei 8 steken recht (8 averecht, recht 4) 9 keer, averecht 8 steken, recht 8 steken 
Rijen 3, 5, 7, 9, en 11: Herhaal nld 1. 
Rijen 4, 6, 8, 10, en 12: Herhaal toer 2. 
Rijen 13-18: Recht. 
Herhaal het patroon (rijen 1-18) 11 keer meer. Herhaal rijen 1-12 keer. Brei 16 nld voor de rand. 
Kant af, en weven losse eindjes aan de verkeerde kant van het werk. Wassen en blocken als je wol er geschikt voor is.

Blocken is het nat of vochtig maken van het breiwerk om het daarna in vorm te laten drogen.

Reacties

Jolanda zei…
De vertaling is zeer zeker een goede toevoeging, want dit is een uitstekend breipatroon voor beginners wat toch een heel mooi dekentje oplevert, erg schattig!
Unknown zei…
ik ben een echte beginner... begrijp het daarom alsnog niet helemaal....
Als je recht en averecht kunt breien gaat dit dekentje zeker lukken. Je begint eerst met een paar naalden recht voor de rand. Hierna ga je de blokjes breien 8 steken averecht en dan 4 steken recht. Aan het begin en eind komt ook weer de rand dus steeds 8 steken recht.

Gewoon beginnen en goed kijken hoe het er uit ziet en steken tellen.
ursula zei…
Ik kwam het toevallig tegen op deze site, en ben het nu aan het breien. Ben op de helft , en brei het met promo oudroze.
Zal een foto zetten als het klaar is.
Ha Ursula zou het leuk vinden als je een foto van het dekentje stuurt als het klaar is.
Anoniem zei…
Leuk beginnerspatroon, makkelijk en toch erg leuk. Heb 1 dekentje af in het grijs, en ben nu aan een witte begonnen.
Unknown zei…
Met welke naalden brei je dit dekentje
Unknown zei…
Welke naalden gebruik je voor het breien van dit dekentje
Anoniem zei…
Naald 5
Anoniem zei…
Ik bedoel 5mm
Anoniem zei…
Ik ga hem maken voor mijn nichtje.
Ziet er leuk uit.
Anoniem zei…
Mag ik vragen hoeveel wol je hebt gebruikt voor één dekentje?
In het Engelse breipatroon staat aangegeven 730 meter. Als je wol koopt bijvoorbeeld bij Zeeman staat ook het aantal meters op de bol 3 a 4 gewone bollen is genoeg voor dit dekentje.
Anoniem zei…
Welke wol kan ik voor deze deken het best gebruiken van Zeeman?
Anoniem zei…
Vraagje bij nld 2.brei 8 ???? (Dan 9 keer 8 averecht en 4x recht???
Dan 8 steken averecht en 8 steken recht?
Krijg het niet duidelijk.
Wie kan er antwoord geven.
Alvast bedankt
Dit moet zijn brei 8 steken recht dit is voor de rand, hierna brei je de blokken.
staart zei…
Ik heb hem gehaakt in groene wol van scheepjes. In een paar avonden klaar
Liesbeth
Ik zou het erg leuk vinden om een foto van een door u gebreid dekentje te ontvangen en op de blog te zetten caroline65@live.nl
Anoniem zei…
Ik heb een mail gestuurd
Kandinsky zei…
Ik ga hem ook breien!
Unknown zei…
Ik ga het dekentje breien met Baby Soft van Zeeman, roze gemeleerd! Ik ben heel benieuwd naar het patroon, en hoop dat mijn aanstaande kleindochter er heerlijk onder zal slapen!
Martha veel plezier met breien en gefeliciteerd met de aanstaande kleindochter.

Als het dekentje klaar is vind ik het erg leuk om een foto te ontvangen voor de blog.

Caroline
Hermien rikken zei…
Superleuk om te breien met merino fine superwash
Kan in de wasmachine op 30 graden
Ik ben pas overgrootmoeder geworden en heb baby soft gekocht van de zeeman en ga dat dekentje zeker breien.
Gefeliciteerd met uw achterkleinkind en veel plezier met breien
Unknown zei…
Ben het ook aan het breien, met grijze wol van wibra! Het is een geschenk voor mijn broer zijn kindje, die in juli wordt verwacht... supergoede vertaling en leuk patroon!!!
ankie zei…
Ik ben er ook aan begonnen net babysoftgaren van zeeman. Rosé gemêleerd garen. Ik wil er een brede roze streep boven in breien van effe roze waar de naam op gemaasd wordt. Aan de achterkant naai ik een stuk fleecedeken als zacht gevoerde achterkant. Hoop dat t zo lukt als ik het in gedachte heb
Claire zei…
Ga er ook aan beginnen. Onlangs voor het eerst oma geworden. Heb er al enkele gebreid maar dit motiefje is precies wel leuk. Wat zal hij daar goed onder slapen :-)
Ina zei…
ik wil het met katoen breien. Advies welk merk?
Katoen kan ook maakt niet zo veel uit het patroon is voor naalden nr 5 dus zou niet te dunne katoen nemen
Tina zei…
Ik wil dit dekentje graag gaan breien met drops paris. Maar nu valt mij op dat hier een proeflapje van 17 x 32 bij staat en op drops paris staat 17 x 22. Komt dit doordat de aanduiding op drops paris voor tricot steek is en dit ribbel?
Brei een lapje van 10 cm x 10 cm en tel dan je steken en naalden dan heb je de juiste verhouding. Als dit niet helemaal klopt ook geen probleem dan wordt je dekentje wat groter of kleiner.
RISA zei…
Ik heb de deken af,super mooi geworden ,en heb deze gevoerd met fleece.
Sammiej zei…
Begrijp ik het goed dat je de blokjes eerst als naald 1 (alleen recht en dan als naald 2(recht en averecht) moet doen? Dus 16 rijen recht, nld 2; 8 steken recht, 8 steken averechts etc en de volgende naald (2) binnen het blokje ook alles recht? Ik hoop dat jullie me begrijpen haha
Je breit eerst de rand alle naalden recht en dan inderdaad naald 2 in blokjes en de volgende naald weer recht klopt je hebt het goed begrepen.
Anoniem zei…
Mijn moeder wil deze graag maken voor mijn zoontje. Maar we willen m graag breder hebben, zeg maar 100cm breed ipv 77cm breed. Kan dit? Wat moeten we dan veranderen?
Geen probleem al wil je er een sprei voor een tweepersoonsbed van maken.

Gewoon extra blokjes toevoegen. Hier al rekening mee houden bij het opzetten van de steken. Een blokje is 8 steken dus een meervoud van 8 is altijd goed. Je kunt het dekentje dan zo breed maken als je wilt.
Anoniem zei…
Mag ik vragen welke steken je gebruikt hebstokjes of vasten
Anoniem zei…
Kan iemand mij het patroon uitleggen ik snap het niet helenaal
Lida zei…
Zou iemand mij kunnen zeggen wat de maten zijn van dit dekentje?
Je kunt dit dekentje zo groot maken als je wilt een blokje meer of minder en je bepaalt zelf de afmeting.

Het is ook afhankelijk van de dikte van de wol. Een stukje breien en even meten.