Sokken breien mijn ervaring en waar je op moet letten

Hier even mijn ervaringen met mijn eerste paar zelfgebreide sokken.

Ik hoor steeds meer mensen om me heen die het sokken breien weer opgepakt hebben of willen leren.

Ook op internet vind je diverse site's met patronen en uitleg BREIPATRONEN SOKKEN DAMES hier vind je prachtige patronen voor sokken.

Goed maar mijn eerste paar is niet zonder moeite klaar zie hier het resultaat.

sokken breien, mijn eerste paar zelfgebreide sokken 
Niet perfect er zijn wel wat dingen mislukt bij deze sokken maar daar leer je weer van.

De sokken zijn erg breed geworden ze passen wel maar de voet had wat smaller gemogen. Om dit te voorkomen moet je de hiel niet te lang maken echt even goed passen.

Als je de sokken breidt voor iemand met een hoge wreef is het juist weer fijn als de voorvoet wat breder is.

De sokken zijn wel even groot geworden maar toch anders gebreid. Let op bij de minderingen voor de voorvoet. Het halve aantal steken bovenop de sok blijft staan, de hiel wordt in tweeën verdeeld en hier ga je aan beide zijden minderen. Je krijgt dan het mooie driehoekje van de onderste sok.

Bij de bovenste sok heb ik de minderingen uitgevoerd aan de bovenzijde van de sok dan krijg je een heel ander effect de afmeting blijft wel hetzelfde.

Let ook heel goed op bij de teen het is een priegelwerkje en je laat hier snel steken vallen !!!!

Kortom dit waren mijn tips na het breien van mijn eerste paar sokken de volgende zullen zeker sneller en makkelijker gaan.

Sokken breien is niet moeilijk maar je moet op heel veel dingen tegelijk letten om een mooi resultaat te krijgen. Al doende leert men. Als je nog niet zo'n ervaren breister bent zou ik eerst eens een trui proberen voor met sokken aan de gang te gaan.

Nog een tip ik heb sokken proberen te breien op een rondbreinaald, maar raad toch het breien op 4 naalden aan. Je kunt het werk dan steeds mooi verdelen en makkelijker het patroon volgen.



Reacties